Spot reklamowy to coś więcej niż tradycyjna reklama. Jest nie tylko zachętą do sprzedaży określonego produktu lub usługi, ale również elementem do kształtowania wizerunku marki, zdobycia zaufania klientów oraz stworzenia wyobrażenia o danym produkcie i chęci jego posiadania. Co to jest spot reklamowy, jak go napisać i stworzyć, by został zapamiętany i przełożył się na sprzedaż oferowanych produktów i usług?

Dlaczego kręci się spoty reklamowe?

Szacuje się, że każdy Polak spędza średnio 3-4 godziny dziennie na oglądaniu filmów – zarówno w telewizji, jak i w Internecie. W tym czasie reklamodawcy mają szansę dotrzeć do odbiorcy, dzięki skutecznym spotom reklamowym, które przyciągną uwagę, nawet jeśli widz w trakcie reklamy zajmie się czymś innym. Dobry spot powinien przyciągnąć widza już w ciągu 5 sekund, a jego celem jest zachęcenie do kupna towaru lub usługi, przekazanie misji marki, zwiększenie jej zapamiętywalności, kreowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz wzbudzenie zaufania i lojalności klientów.

6 zasad, które trzeba znać, aby stworzyć dobry spot reklamowy

1. Określ cel marketingowy (wizerunkowy, sprzedażowy, leadowy itd.)
Najczęstszą misją reklamy jest sprzedaż danego produktu lub usługi, ale nie zawsze. Innymi celami głównymi lub pobocznymi mogą być: zwiększenie wizerunku marki, promowanie nowego produktu, wpłynięcie na przyzwyczajenia konsumentów, rebranding, budowanie świadomości klienta, a nawet chęć interakcji.

2. Ustaw maksymalny budżet, lecz pamiętaj o zwrocie z inwestycji
Zastanów się, ile kosztuje sport reklamowy w radiu, telewizji lub Internecie, a następnie ustal, ile chcesz (a przede wszystkim możesz) na niego przeznaczyć. Są różne rodzaje reklamy, a cena jest często czynnikiem determinującym wybór danej formy. Jeśli masz niski budżet, zrezygnuj z kosztownych form spotu, np. nagrania go w nietypowych odległych lokalizacjach, zaawansowanych animacji 3D czy dużej liczby aktorów. Zamiast tego skup się na kreatywnym przekazie. Czasem jednak warto zapłacić więcej, aby uzyskać lepszy zysk z inwestycji, czyli tzw. ROMI.

3. Do kogo kierujesz spot reklamowy?
Należy wskazać, do kogo tak naprawdę ma zostać skierowany spot reklamowy: kto jest Twoją grupą docelową, tzw. targetem. Czy ma być to szeroka grupa odbiorców, czy wąskie grono zainteresowanych danych tematem, np. motoryzacją czy gotowaniem. Uwzględnij również wiek, miejsce zamieszkania, pasje czy preferencje konsumenckie. Dzięki tej wiedzy możesz dopasować emisję spotów do konkretnego widza (np. na kanale tematycznym) oraz lepiej dostosować rodzaj przekazu.

4. Do kogo nie kierujesz spotu reklamowego, bo wiesz, że nie będzie zainteresowany?
Warto jednocześnie wykluczyć grupę osób, której nie będzie dotyczył spot (jeśli wiesz, że taka istnieje).

5. Określ, gdzie chcesz, by pojawiała się Twoja reklama/spot reklamowy
Wybierz miejsce/miejsca, w których chcesz wyświetlać spot reklamowy i dostosuj do nich przekaz. Tradycyjnymi miejscami spotów jest telewizja i radio, ale warto pomyśleć o reklamie w Internecie, która cieszy się wzrastającą popularnością, a w szczególności:

  • social media – najwięcej użytkowników ogląda spoty na ekranach smartfonów, stąd zwróć uwagę na kwadratowe lub prostokątne formy obrazów (sprawdzą się proporcje 1:1, 4:5, 9:16) oraz zastosowanie napisów, gdyż wiele osób śledzi filmy bez dźwięku. Najczęściej pojawiają się na nich spoty związane ze stylem życia, niezwykle emocjonalne.
  • YouTube – dopasuj produkt lub usługę do kanału tematycznego, by prędzej dotarła do potencjalnego odbiorcy. Na YouTube możesz wybrać tzw. reklamę pomijalną (można wyłączyć ją po kilku sekundach, dlatego najważniejsza treść i przekaz muszą zawierać się w pierwszych chwilach) lub niepomijalną (o długości 6-20 sekund, której użytkownik nie może wyłączyć, jeśli chce obejrzeć docelowy film). Przy okazji podpowiadamy, jak nagrywać podcasty, które są popularną formą filmików w Interencie.

6. Technika realizacji
Ważna jest również technika realizacji. Warto, by spot angażował jak najwięcej zmysłów odbiorcy. Ważny jest tekst, muzyka oraz efekty dźwiękowe w reklamach, które budują napięcie i przekazują emocje (szczególnie musi je zawierać reklama dźwiękowa). W zależności od budżetu warto pokusić się o profesjonalne grafiki i obrazy, które będą proste w przekazie i dotrą do jak największej grupy osób, przez którą zostaną zapamiętane.

Oto 5 elementów, które powinien zawierać dobry scenariusz na spot reklamowy

1. Długość spotu – ile trwa spot reklamowy? Zwykle ok. 30 sekund, szacuje się, że minimalna liczba emisji spotu to 4-6 razy dziennie, a okres trwania kampanii powinien wynosić przynajmniej 1-2 tygodnie.

2. Najważniejsze frazy marketingowe – ukierunkowane na podświadomość odbiorcy, które pomogą nakłonić go do podjęcia decyzji zakupowej: wykreowanie u odbiorcy wyobrażenia o produkcie i korzyściach, które mu dostarczy np. „będziesz szybszy…”, „łatwo schudniesz…”, „osiągniesz sukces…”.

3. Narastające napięcie i emocje – dobrze, by spot opowiadał intrygującą wiarygodną historię (miał wstęp, rozwinięcie, zakończenie), poruszał widza i angażował jego zmysły za pomocą efektów dźwiękowo-wizualnych.

4. Określenie line-of-sight – warto skupić się na tym, na co klient ma na pewno zwrócić uwagę, np. unikalne funkcje produktu, które ułatwią jego życie.

5. Przyciski akcji – warto zastosować interakcję, czyli nawiązać bezpośredni kontakt z odbiorcą i nakłonić go do działania, np. poprzez przyciski: „kliknij tutaj, by dowiedzieć się więcej”, „odpowiedz na pytanie”, „pomóż nam udoskonalić” itp.

10 Inspiracji na spot reklamowy – skopiuj scenariusz ze spotów radiowych

Szukasz pomysłów na skuteczny filmik reklamowy? Zainspiruj się radiowymi spotami reklamowymi zrealizowanymi przez profesjonalne studio XVOICE – sprawdź: reklama dźwiękowa przykłady. Przekonaj się, jak udanie można połączyć głos zawodowego lektora (z odpowiednią intonacją i modulacją głosu) z niepowtarzalną historią i dodatkowymi efektami dźwiękowymi, dzięki którym reklama radiowa staje się bardziej zapamiętywalna.

Spot reklamowy to dziś popularna forma dotarcia do odbiorcy z produktem, usługą lub kampanią społeczną. Nie ma jednej ścisłej reguły na skuteczny filmik reklamowy. Wiele zależy od jego celu, określonej grupy docelowej, budżetu, formy czy efektów specjalnych. Tworząc reklamy w Internecie, warto skorzystać z narzędzi do monitorowania jej skuteczności, np. Google Analytics. Dzięki niemu sprawdzisz, np. kto był na Twojej stronie i kto na nią wrócił (lub skąd trafili na Twoją stronę użytkownicy) i działania w social media przynoszą rezultaty. W razie braku efektów pomoże to zmienić strategię marketingową.

Studio XVOICE
Chrobrego 5, Będzin 42-500
Email.: studio@xvoice.pl
Tel: +48 665 117 288

Skontaktuj się z nami

Odpowiemy na twoją wiadomość w ciągu 2 godzin!