Skuteczna reklama powinna informować, przekonywać i przypominać. Nie dziwi więc fakt, że firmy stosują różne rodzaje reklamy i prześcigają się w nowych pomysłach na zaprezentowanie produktu lub usługi. Najczęściej wykorzystywane są formy reklamy internetowej, telewizyjnej i radiowej. Sprawdź, jakie zalety i wady wiążą się z każdą z nich oraz jak ocenić skuteczność kampani.

Reklama radiowa – wady i zalety

Reklama radiowa – zalety:

  • dotarcie do szerokiego grona odbiorców – wiele osób słucha radia „przy okazji”, np. w drodze do pracy, w samochodzie, podczas gotowania, w poczekalni, w trakcie pracy,
  • duży segment odbiorców w różnym wieku i o różnych zainteresowaniach – reklama dźwiękowa może być skuteczną formą reklamy wizerunkowej danej marki, kampanii społecznych lub promowania wydarzeń czy działań (np. nabór do szkoły policealnej lub poszukiwania pracowników),
  • niskokosztowość – reklama radiowa jest tańsza niż np. reklama telewizyjna,
  • łatwość przekazu – do jej odbioru wystarczy zmysł słuchu, odbiorca nie musi się na niej nadmiernie skupiać czy przetwarzać obrazu,
  • dobór czasu emisji – można elastycznie dostosować czas emisji reklamy do potencjalnego grona odbiorców,
  • najlepszy sposób na promocję lokalnych firm w miejscowych radiach.

Reklama radiowa – wady:

  • wysokie koszty (w dużych stacjach) samej emisji, jak i inwestycji w profesjonalnego lektora,
  • ulotność – w reklamie radiowej nie można zobaczyć promowanego produktu, trzeba go sobie wyobrazić,
  • trudność w wyróżnieniu się – reklama radiowa skupia się na dźwięku, trzeba zainwestować w profesjonalne nagranie lektorskie, by reklama była skuteczna i zapamiętywalna.

Reklama telewizyjna – wady i zalety

Reklama telewizyjna – zalety:

  • duży zasięg – w przypadku posiadania sporego budżetu na reklamę można skuteczniej dotrzeć do odbiorców, kreując pozytywny wizerunek marki i zapamiętywalność produktu,
  • możliwość dotarcia do preferowanej grupy odbiorców (np. reklama opon na kanale motoryzacyjnym),
  • różnorodność przekazu – oddziaływanie na odbiorcę za pomocą różnorodnych technik audiowizualnych (obraz, dźwięk, kolory, dynamika itp.),
  • perswazyjne medium – niektóre hasła reklamowe na stałe przenikają do mowy potocznej, podobnie z bohaterami spotów reklamowych.

Reklama telewizyjna – wady:

  • jest najdroższą formą reklamy (w porównaniu do reklamy radiowej i internetowej) – generuje koszty stworzenia spotu reklamowego i jego emisji,
  • krótki czas emisji reklamy i ryzyko przełączania przez odbiorcę na inne kanały, TV włączone jest jako “tło”, brak skupienia się odbiorcy na przekazie,
  • większa świadomość widzów – nie zawsze kontrowersyjne reklamy i perswazyjne środki przekonają odbiorców, czasem telewizyjny spot może wywołać efekt odwrotny do zamierzonego.

Reklama w Internecie – wady i zalety

Reklama w Internecie – zalety:

  • brak ograniczeń czasowych w przypadku np. reklamy na stronie internetowej czy stronie firmowej,
  • nieograniczony zasięg,
  • interaktywność – wiele możliwości dotarcia do odbiorów, np. portale społecznościowe, pozycjonowanie, Google Ads, content marketing, filmy, podcasty (przy okazji podpowiadamy: jak nagrywać podcasty) itp.,
  • możliwość bezpośredniej komunikacji z klientem.

Reklama w Internecie – wady:

  • wysokie koszty w przypadku niektórych działań marketingowych,
  • niepewność co do umiejętności zewnętrznego wykonawcy reklamy internetowej,
  • duża konkurencja,
  • nadmiar reklam internetowych bywa blokowany,
  • na efekty niektórych działań reklamy w Internecie (np. pozycjonowanie) trzeba czekać nawet kilka miesięcy.

Wskaźniki marketingowe do porównania rodzaju reklam

Warto wspomnieć, że istnieją wskaźniki marketingowe do porównywania rodzajów reklam oraz zachowań konsumentów na określony typ reklam. Są to:

  • TG – target group – grupa odbiorców, do której kierowana jest reklama. Przede wszystkim skupia się na dotarciu do docelowej grupy konsumentów danej marki, potencjalnych kupujących  konkretny produkt lub usługę. TG określa się za pomocą wieku, pochodzenia, zainteresowań, dochodu, wykształcenia czy stylu życia.
  • Affinity Index – tzw. współczynnik dopasowania, umożliwiający porównanie zasięgów konkretnego medium/programu w grupie docelowej do całości populacji danej strony lub platformy.

Jak ocenić skuteczność kampani?

Potrzebne będą 4 wskaźniki mediowe:

  1. GRP – Gross Rating Point, tzw. oglądalność brutto – jest wskaźnikiem określającym nasilenie kampanii reklamowej – im wyższy jest parametr GRP, tym kampania została bardziej widoczna w mediach. Oblicza się go, sumując oglądalność wszystkich emisji spotu reklamowego przez grupę docelową. Wskaźnik ten nie określa jednak całkowitego zasięgu kampanii, gdyż ten sam spot mógł zostać obejrzany kilka razy przez te same osoby.
  2. Całkowity zasięg – Total Reach, tzw. oglądalność netto – jest wskaźnikiem procentowym różnych osób spośród grupy docelowej, które obejrzały reklamę minimum raz w trakcie całej kampanii.
  3. Zasięg efektywny – Effective reach, tzw. efektywna częstotliwość. Parametr określa procentowo, ile osób z grupy docelowej zetknęło się z reklamą podczas kampanii wystarczająco wiele razy, by ją zapamiętać.
  4. Częstotliwość – Frequency – sugeruje średnią liczbę odsłony reklamy podczas całej kampanii reklamowej.

Różne rodzaje reklamy (radiowej, telewizyjnej i internetowej) mają swoje zalety i wady. To, którą wybrać zależy od określenia grupy docelowej, budżetu czy zamierzonych efektów. Reklama radiowa dociera do szerokiego grona odbiorców, może wspierać też inne działania marketingowe, a niekoniecznie zawsze musi być zastosowana w celach sprzedażowych. Można skutecznie ją wykorzystać chociażby do kampanii społecznych. Reklama telewizyjna angażuje więcej zmysłów, jest jednak droższa i nie ma gwarancji jej zapamiętania. Z kolei reklama internetowa ma wiele różnorodnych form i jest łatwo dostępna, jednak wiąże się z największą konkurencją, a na niektóre jej efekty trzeba czekać nawet kilka miesięcy.

Studio XVOICE
Chrobrego 5, Będzin 42-500
Email.: studio@xvoice.pl
Tel: +48 665 117 288

Skontaktuj się z nami

Odpowiemy na twoją wiadomość w ciągu 2 godzin!