Jak to się dzieje, że niektóre reklamy radiowe zapadają w pamięć tak bardzo, że łapiesz się na ich mimowolnym nuceniu? To skutecznie dobrane efekty dźwiękowe w reklamach sprawiają, że stają się one zapamiętywane i chcąc nie chcąc, nie możesz przestać o nich myśleć. Jaki mają wpływ na słuchacza?

Co to jest efekt dźwiękowy?

Na początku warto wspomnieć, czym właściwie są efekty dźwiękowe w reklamach radiowych, nagrywanych przez niejedno profesjonalne studio lektorskie? Najprościej mówiąc, są częścią ścieżki dźwiękowej i obejmują dźwięki naturalne w postaci odgłosów m.in.:

  • szmerów,
  • huków,
  • klaskania,
  • trzeszczenia,
  • hałasów.

Można określić je dźwiękami, które nie są ani dialogiem, ani muzyką, lecz ciągiem innych dźwięków. Efekty dźwiękowe w reklamach są niezbędne, gdyż poniekąd zastępują obraz i inne efekty specjalne widoczne np. w reklamie telewizyjnej. Koncentrują się na przekazie oraz budują całą scenografię reklamy, w tym wzbudzają emocje i podtrzymują napięcie. Bez nich reklamy w radiu są mało efektywne, gdyż słuchacz nie koncentruje na nich swojej uwagi.

Cele użycia efektów dźwiękowych w reklamie

Każdy wie, że istnieje coś takiego jak efekty dźwiękowe. Jaki mają wpływ na słuchacza? Słuchając reklam, mało kto świadomie zdaje sobie sprawę z tego, że efekty dźwiękowe w reklamach radiowych odgrywają wiele ról i podświadomie na niego wpływają. Przede wszystkim:

  • zwracają uwagę słuchacza – aż trudno w to uwierzyć, ale to właśnie efekty dźwiękowe w reklamach bywają najważniejsze i sprawiają, że słuchacz skupi się na reklamie. Oczywiście, muszą być skutecznie dobrane. To pierwszy krok do sukcesu marketingowego. Efekty dźwiękowe połączone z językiem korzyści i budowaniem napięcia podtrzymują zainteresowanie słuchacza, zachęcając go do nabycia reklamowanego produktu lub skorzystania z oferowanej usługi;
  • tworzą dramaturgię – nagranie głosu lektora bez dodatkowych efektów dźwiękowych w reklamie bardziej usypia, niż motywuje do zakupu. Co innego budowanie napięcia za pomocą efektów dźwiękowych w krótkiej scence fabularnej czy anegdocie niosącej ze sobą oryginalną opowieść, z którą słuchacz będzie kojarzył reklamowany produkt;
  • pobudzają wyobraźnię – nie bez powodu mówi się, że reklamy dźwiękowe tworzą swoisty „teatr wyobraźni”. Efekty dźwiękowe w reklamie koncentrują uwagę odbiorcy na opowiadanej w niej historii. Dzięki nim słuchacz może sobie wyobrazić, co się dzieje. Słuchacze często myślą o niej podczas zakupu. Co więcej, zwykle nabywają nie sam produkt, ale właśnie wyobrażenie o nim, które może przekazać reklama radiowa dzięki efektom dźwiękowym.

Nie da się ukryć, że efekty dźwiękowe w reklamach radiowych mają wpływ na słuchacza, choć ten nie zawsze zdaje sobie z tego sprawę. Na pewno jednak pamiętają o tym marketingowcy i profesjonalne studia lektorskie, które prześcigają się na tworzeniu reklam skutecznie przyciągających uwagę słuchacza.