Sound branding to skuteczny sposób na kreowanie wizerunku marki i zwiększenie sprzedaży. Wykorzystuje elementy dźwiękowe do działań marketingowych oraz zwiększenia zapamiętywalności wśród konsumentów. Czym jest sound branding, jak wykorzystać go w firmie oraz w jaki sposób wpływa na pozytywny odbiór marki? Podpowiadamy!
Czym jest sound branding?
Tajemnicą działań marketingowych jest to, że klienci tak naprawdę nie kupują danego produktu czy usługi, lecz wyobrażenia, jakie o nich mają. Czym jest sound branding? To inaczej tożsamość dźwiękowa – jest narzędziem służącym kreowaniu wizerunku marki poprzez zastosowanie elementów dźwiękowych. Wykorzystanie zmysłu słuchu to coraz popularniejszy sposób na pozyskiwanie odbiorców i zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku.
Przykłady sound brandingu
Wiesz już, co to jest sound branding, jak go jednak wykorzystać? Zwykle za pomocą trzech najpopularniejszych narzędzi marketingowych jak logo dźwiękowe, piosenka korporacyjna i audiomarketing. Czym wyróżnia się każde z nich?
Loga dźwiękowe – jingle
Tak naprawdę każdy z nas potrafiłby wskazać choćby jeden znany jingiel. To krótki, rozpoznawalny przerywnik dźwiękowy, zwykle wykorzystywany w radiu lub telewizji. Często umieszczany jest na początku lub końcu reklamy, odpowiadając niejednokrotnie tradycyjnemu logu. Dzięki tzw. tożsamości dźwiękowej odbiorca łatwiej kojarzy zarówno jingiel radiowy, jak i markę i jej logo. Dobre logo dźwiękowe powinno mieć natomiast 3 cechy: niepowtarzalność, zapamiętywalność oraz obietnicę. Przykłady najpopularniejszych jingli to reklamy: McDonalds: “Im lovin it”, Nike: “Just do it”, Loreal: “Ponieważ jesteś tego warta”, Media Expert: “Włączamy niskie ceny”, Merci: “”Merci, że jesteś tu” czy Red Bull: “Red Bull dodaje skrzydeł”.
Piosenka korporacyjna
Kolejną formą sound brandingu jest piosenka korporacyjna, która niejednokrotnie w całości jest jedną reklamą. Wybierane są utwory, które łatwo wpadają w ucho, przez co zapadają w pamięć. Zwykle są to znane już przeboje, w których parafrazuje się tekst pod kątem potrzeb danej marki i odbiorcy. Przykłady można mnożyć. To popularne wykorzystanie fragmentu “Deszczowej piosenki” w reklamie groszku Bonduelle, ludowej przyśpiewki “Czerwone jabłuszko” w reklamie oleju kujawskiego czy “Masz to w Brico…”. Z pewnością każdy choć raz słyszał w radiu lub telewizji piosenki najpopularniejszych dyskontów spożywczych jak Biedronka i Lidl. Co ciekawe, nawet gdy to piszemy, melodie te “grają nam w głowie”.
Audiomarketing
Audiomarketing jest często dopełnieniem innych działań sound brandingowych. Polega na wywoływaniu pożądanych zachowań konsumenckich poprzez dźwięki. Jest to np. muzyka transmitowana za pomocą różnych kanałów w galeriach handlowych, placówkach medycznych, salonach spa, restauracjach, hotelach itp. Ma na celu stworzenie odpowiedniej atmosfery, zachęcającej klientów do większych zakupów, korzystania z usług czy poprawy samopoczucia. Prowadzi to do zwiększenia pozytywnego odbioru danej marki, a w przyszłości do ponownego skorzystania z usług czy zakupów w danym miejscu.
W audiomarketingu muzyka jest odpowiednio dopasowana do pożądanych zachowań, np. świąteczne piosenki w centrach handlowych wywołują pozytywne skojarzenia i przypominają o zakupach prezentów. Natomiast spokojne melodie relaksują i skłaniają do niespiesznego oglądania towarów, a tym samym większych zakupów. Z kolei dynamiczna muzyka w pubach pobudza i skłania do wzmożonej konsumpcji i dobrej zabawy. Ponadto, audiomarketing dopasowany jest również do docelowej grupy odbiorców, np. w centrach zabaw usłyszeć można dziecięce hity, w sklepach dla nastolatków rap czy hip-hop, a w ekskluzywnych gabinetach spa muzykę klasyczną.
W jaki sposób sound branding pomaga budować wizerunek marki?
Dźwięk odgrywa ogromną rolę w kreowaniu pozytywnego wizerunku marki. Przede wszystkim oddziałuje na emocje, przywołuje wspomnienia, niekiedy wywołuje dreszcze. To wszystko wpływa na większą zapamiętałość marki i zakup danego produktu lub usługi w przyszłości. Muzyka potrafi zmienić nastrój, skłonić do refleksji, ale również do działania, dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór efektów dźwiękowych i dopasowanie ich do produktu, usługi czy konkretnej marki.
Podsumowanie
Czym jest sound branding? To oddziaływanie na odbiorcę za pomocą efektów dźwiękowych jak jingle radiowe, piosenka korporacyjna czy audiomarketing. Pomaga to budować wizerunek marki, zwiększyć jej rozpoznawalność i sprzedaż. Warto wykorzystywać sound branding, ponieważ słuch to jeden z najważniejszych zmysłów człowieka, a muzyka wywołuje emocje, które kreują pożądane zachowania zakupowe. Zapraszamy do XVOICE – nasze studio lektorskie to miejsce, w którym pomagamy tworzyć niepowtarzalne i zapamiętywalne reklamy dźwiękowe!